Spring til indhold

(Læsetid: 3 min.) Vi kan alle blive selvretfærdige. Og nogle gange skjult for os selv. Men samtidig kan vi tro, at det er Guds retfærdighed, eller en gud efter vores eget billede.

Det afhænger af sagerne, vi engagerer os i. Det er vi mange, der gør. Især indenfor misbrugermiljøet.

Sagen kan være rigtig og forkert. Og så er der måden, vi gør det på. Formår vi at lytte oprigtige og interesserede til de andre? Eller er det bare os, der skal have ret?

Hvis vi skal kæmpe om andres forståelse, så er der noget galt.

Konflikten opstår, når vi ikke kan trænge igennem til den anden.

Jeg mener, at selvretfærdigheden forhindrer os i at tage imod Guds retfærdighed, som er af en hel anden kaliber, hvor vi må give slip og stole på Ham.

Det er svært at forklare til en, der ikke kender Guds retfærdighed. Det kan lyde både frelst og kedeligt. Men er det langt fra.

The righteous cry out and the Lord hears and delivers them out of all their troubles. (Psalm 34:17)

En svarer: “Jeg vil ikke være retfærdig. Jeg vil bare være mig. For jeg kan ikke lide den der opdeling i retfærdige og uretfærdige. De retfærdige er så ensomme”.

Vi kan ikke formidle Guds retfærdighed uden en ydmyg ånd og til en, som hverken er lydhør overfor åndens tale eller ønsker at tage imod Guds retfærdighed.

Guds retfærdighed kan kun modtages ved en åbenbaring. Det er en gave.

Det er en meget spændende gave. Det er ikke spor ensomt.

Når vi modtager Guds retfærdighed, så ved vi, at vi ved, at vi ved, at vi ved, at Han er til!

Og det er på grund af Ham, at vi lever i dag. Og har det velsignede liv, vi har fået i gave. Vi er ikke længere alene. Han giver os kraft. Han giver os fylde og livet. Ja, livet i overflod. Vi er som åndsfyldte mennesker en tornado fra Guds kraftcentral.

Og det kan lyde bl.a. sådan her:

Ingen kan rose sig af andet end det, Gud har gjort. (1. Korintherbrev)

Nogle planter, andre vander, men det er Gud, som giver væksten. (1. Korinterbrev)

Vi har ikke noget at prale af.

Bøn: Alt det, jeg har fået, det har jeg fra dig, Gud. Amen.

Selvretfærdighed er også en tilstand, som ligger klinet op ad selvmedlidenhed. Vi bør derfor redefinere vores indre falske indre overbevisninger, dem vi lærte som børn, som skabte selvretfærdigheden. Og udbytte dem med ord fra Gud. Så kan vi gå i Guds kraft.

Selvmedlidenhed blokerer for konstruktiv handling. Jo mere vi svælger i den, jo mere føler vi, at svaret på vores problemer ligger i at forandre andre eller verden, ikke i at forandre os selv. På den måde bliver vi håbeløse tilfælde.

(Nar-anon, Anonyme Pårørende til Narkomaner). Læs mere her

Skriv gerne en kommentar. Det er kun dit navn og kommentar, som bliver offentliggjort, ikke email.

Muligheden for at kommentere forsvinder efter 14 dage.

Følg med på Narcfri

Selvretfærdighed eller Guds retfærdighed?